Tag Archives: correction

At last: The Sunday Times admits anti-Semitism allegations against Vox Political writer were FALSE

Victory: Vox Political‘s Mike Sivier with the correction in The Sunday Times.

It took nearly a year, but The Sunday Times has at last admitted that it was wrong to characterise me as an anti-Semite and a Holocaust denier in an article last February.

It was the publication that launched a wave of similar stories in the mainstream media – the origin of the claims – and it is the last such publication to publish a correction.

The Mail, the Jewish Chronicle, The Express and The Sun have all admitted inaccuracies in their own versions of the story.

In its current edition (dated Sunday, January 13, 2019), under Corrections & Clarifications, the newspaper published the following [boldings mine]:

“The following correction is published after an upheld ruling by the Independent Press Standards Organisation.

“In an article (“Labour welcomes back banned activists and Holocaust denier”, News, February 4, 2018) we misinterpreted Mike Sivier as having said he was not pretending the omission of Jews from a list of Holocaust survivors was a big problem, when what he had said was not a big problem was anti-semitism in the Labour Party. What he had said about Jews being omitted from the list was that this may have been “political correctness”.

“We also reported him as having said, in a discussion about a leaflet which described the Holocaust as having thousands not millions of victims and which did not mention Jews at all, that he was not going to comment on whether thousands or millions of Jews had died in the Holocaust as he didn’t know, when in fact what he had said was “I’m not going to comment on ‘thousands’ instead of ‘millions’ because I don’t know.” We are happy to make clear Mr Sivier’s position that what he meant was that he did not know why the leaflet had used those numbers, not that he didn’t know how many Jews had died in the Holocaust..

“These claims formed the basis for the headline’s suggestion that Mr Sivier was a “Holocaust denier” and we are happy to put on record his position that this is not the case.

For clarity, I think you deserve to see the relevant parts of the IPSO ruling on this case – and I have a few observations of my own about parts of this story as well. Here’s IPSO [again, boldings mine]:

“The complainant had not directly said that he was “’not going to comment’ on whether thousands or millions of Jews died in the Holocaust as ‘I don’t know’”. There was no reference in the discussion surrounding the leaflet to “whether thousands or millions of Jews died in the Holocaust”, because the leaflet had explicitly not referred to Jews among the victims of the Holocaust; the discussion had centred on the reasons for the omission of Jews from the list, which the complainant had said may have been for ‘politically correct’ reasons, but there was no discussion of the number of Jews who had died. The publication was entitled to give its own interpretation of what the complainant had meant by his comments. However, the article did not make clear that it was reporting the publication’s interpretation of the complainant’s comments – they were presented as direct comments in relation to specific claims, when in fact separate comments had been juxtaposed. Because the comment thread was publicly available, this represented a failure to take care… The article gave the impression that the complainant had said something which he had not, on a subject liable to cause widespread offence.

“The complainant had suggested that omitting Jews from a list of Holocaust survivors in a leaflet may have been for “’politically correct’” reasons. However, he had not explicitly stated that he was “‘not pretending it was a big problem’ if Jews were omitted from a list of Holocaust survivors”, as the article said. Claiming that the complainant had said this, when his comments were publicly available, represented a failure to take care over the accuracy of the article.

“The Committee considered that the question of whether the complainant was a “Holocaust denier” had formed part of his complaint, as set out in his correspondence with the publication prior to contacting IPSO, where he questioned whether he was the “Holocaust denier” the article had referred to… It was clear that this characterisation referred to the complainant: the headline had referred to “banned activists and [a] Holocaust denier” being welcomed back into the Labour Party, and it was clear that the other individuals referred to were members of “’proscribed’” groups. The complainant was the only individual named in reference to any claims around the Holocaust. The publication claimed that this characterisation was not misleading based on the complainant’s expressed views and actions. However, the sole basis provided for this characterisation within the article itself was the complainant’s comments on his website. The Committee found, above, that the publication had failed to take care over the presentation of these comments, creating the misleading impression that the complainant had made statements which he had not. The Committee considered that there was a consequent failure to take care over the basis provided for the claim that the complainant was a “Holocaust denier”… The Committee did not consider that the publication had provided a sufficient basis for asserting that the complainant was a “Holocaust denier”, either in the article, or in the evidence subsequently submitted for the Committee’s consideration… It did not consider that the publication had provided a basis for this characterisation, and… a clarification was required to indicate that the basis provided for the characterisation in the article had been presented in a misleading manner, and to put on record the complainant’s position that he did not deny the Holocaust.”

I should clarify the point I was making when I wrote, “I’m not going to comment on ‘thousands’ instead of ‘millions’ because I don’t know.” I had been asked why the creators of a leaflet discussing the Holocaust had stated that thousands of people had died, rather than millions. My statement was that I didn’t know why those people had done that. How could I? I had nothing to do with it.

My comment about them being “politically correct” when omitting Jews from the list of Holocaust victims was prompted by the fact that the leaflet listed people of other ethnicities that had also been victims of the Nazi Holocaust. There were 17 million victims in total, of which six million were Jewish, according to the most widely-accepted figures (with which I agree). I was speculating – because that’s all I could do, not having had anything to do with the creation of the leaflet – that those who were responsible may have wanted to raise awareness of groups whose persecution at Nazi hands doesn’t get as much attention.

The simple fact was that the commenter to This Site who had challenged me about it had not provided enough information for me to offer a stronger opinion. This is also relevant to another aspect of the original story in The Sunday Times that it did not correct.

Here’s the IPSO ruling again:

“In response to a commenter referring to comments by a Labour politician stating that Tony Blair was “unduly influenced by a cabal of Jewish advisers”, the complainant had written “(without further information) concerns that Tony Blair was being ‘unduly influenced’ by ‘a cabal of Jewish advisors’ may have been entirely justified.” The article did not give a misleading impression of the substance of this comment, and the publication was entitled to rely on the words the complainant had used, which it had not presented in a misleading manner.”

It should be clear that I was saying anyone hearing that assertion would be justified in feeling concerned about it, in the absence of further information to confirm or deny it. But my words, quoted accurately by IPSO, were perverted by the newspaper. It stated that I had said it “may be entirely justified” to say that Tony Blair was controlled by a “cabal of Jewish activists”. If I had intended that, I would have said it.

A better explanation for IPSO’s decision on this aspect of the matter is actually elsewhere in its ruling, where it stated, “The publication was entitled to give its own interpretation of what the complainant had meant by his comments.” IPSO reckons the Sunday Times’ interpretation of this point is reasonable; I do not.

This is a huge victory for the fight against false allegations of anti-Semitism.

But that struggle continues. The Sunday Times published its story after a member or officer of the Labour Party’s National Executive Committee leaked a confidential report about me to one of the newspaper’s reporters. The paper published what it would have considered to be the strongest evidence against me that had been included in that report – and now it has had to admit that they were false.

But Labour still expelled me from the party, at a hearing before members of its National Constitutional Committee last November. The evidence against me – in total – was that “someone said they were upset” by articles I had written.

And the original allegations had been sent to Labour by an extremist fringe group that masquerades as a charity, called the Campaign Against Antisemitism. It had made its false claims just days before local elections at which I was campaigning to become a county councillor, and I believe the intention was to corruptly influence the result of that election to stop me taking a council seat.

This is what we must resist – false claims against innocent people, made to create political advantage. That is what this is about – not anti-Semitism, but power.

Visit our JustGiving page to help Vox Political’s Mike Sivier fight anti-Semitism libels in court


Vox Political needs your help!
If you want to support this site
(
but don’t want to give your money to advertisers)
you can make a one-off donation here:

Donate Button with Credit Cards

Here are four ways to be sure you’re among the first to know what’s going on.

1) Register with us by clicking on ‘Subscribe’ (in the left margin). You can then receive notifications of every new article that is posted here.

2) Follow VP on Twitter @VoxPolitical

3) Like the Facebook page at https://www.facebook.com/VoxPolitical/

Join the Vox Political Facebook page.

4) You could even make Vox Political your homepage at http://voxpoliticalonline.com

And do share with your family and friends – so they don’t miss out!

If you have appreciated this article, don’t forget to share it using the buttons at the bottom of this page. Politics is about everybody – so let’s try to get everybody involved!

Buy Vox Political books so we can continue
fighting for the facts.


The Livingstone Presumption is now available
in either print or eBook format here:

HWG PrintHWG eBook

Health Warning: Government! is now available
in either print or eBook format here:

HWG PrintHWG eBook

The first collection, Strong Words and Hard Times,
is still available in either print or eBook format here:

SWAHTprint SWAHTeBook

Will the first Parliamentary row of the autumn be over this obscure committee?

By the back door: Theresa May wants to inflict hundreds of “corrections” (read: perversions) on EU laws before allowing them onto the UK statute book.

This Writer had never before heard of the obscure Committee of Selection – but its members will decide whether the minority Conservative government will be able to pervert thousands of EU laws, without a single vote in Parliament.

The Tories want to pass a huge number of Statutory Instruments (SIs) – legislation that does not require a vote in Parliament as it does not change the broad framework of an Act, but only the details of its operation.

For the Tories, the Repeal Bill represents an opportunity to steal rights from UK citizens – and already the alarm has been raised over workers’ and consumers’ rights, environmental standards and devolved powers.

In the last Parliament, the Conservatives claimed five of the nine MPs on the committee, but officials have advised they are entitled to four only, after their Commons majority was destroyed. Nevertheless, they are insisting on keeping their five representatives.

Tough.

They have lost their Parliamentary majority; they do not have the right to try to bully anybody – especially as they are trying corruptly to strip us of our hard-earned rights.

And, without domination of the committee, will the Tories press ahead with their underhand plan?

Theresa May is accused of trying to break parliamentary rules in order to ram through controversial law changes after Brexit.

The Conservatives are demanding to pack a crucial decision-making committee with their own MPs, despite losing their Commons majority at the election, The Independent can reveal.

Now Opposition parties plan to join forces to derail the attempted fix, in what threatens to be the first autumn Parliamentary clash over leaving the EU.

Read more: Tories attempt to hijack powerful decision-making committee to ram through new post-Brexit laws


Here are four ways to be sure you’re among the first to know what’s going on.

1) Register with us by clicking on ‘Subscribe’ (in the left margin). You can then receive notifications of every new article that is posted here.

2) Follow VP on Twitter @VoxPolitical

3) Like the Facebook page at https://www.facebook.com/VoxPolitical/

Join the Vox Political Facebook page.

4) You could even make Vox Political your homepage at http://voxpoliticalonline.com

And do share with your family and friends – so they don’t miss out!

If you have appreciated this article, don’t forget to share it using the buttons at the bottom of this page. Politics is about everybody – so let’s try to get everybody involved!

Vox Political needs your help!
If you want to support this site
(
but don’t want to give your money to advertisers)
you can make a one-off donation here:

Donate Button with Credit Cards

Buy Vox Political books so we can continue
fighting for the facts.


The Livingstone Presumption is now available
in either print or eBook format here:

HWG PrintHWG eBook

Health Warning: Government! is now available
in either print or eBook format here:

HWG PrintHWG eBook

The first collection, Strong Words and Hard Times,
is still available in either print or eBook format here:

SWAHTprint SWAHTeBook

Sun forced to print front-page correction over Corbyn claim

Ipso made the ruling about the Sun’s Jeremy Corbyn front page that was published on 15 September.


Oh dear, how sad. Just when Rupert Murdoch is chumming up with David Cameron again, his biggest newsrag has been ordered to publish a front-page apology for misleading the public with a political story.

Bang goes any credibility the Dirty Digger might have had. It’ll be a blue Christmas (in more ways than one) for him.

And a merry Christmas for Labour.

The Sun has been forced to print a front-page correction over a claim that the Labour leader Jeremy Corbyn was willing to join the privy council because his party stood to benefit financially.

The press watchdog said the paper had made “significantly misleading” claims in its front-page story, published on 15 September and had only made an offer to correct them at the eleventh hour.

The Sun reported that Corbyn “will kiss the Queen’s hand on bended knee in a humiliating personal climbdown”. It said he had become a privy counsellor so he can “grab £6.2m” of state cash.

But, after a complaint from a former Labour party staff member, the Independent Press Standards Organisation (Ipso) said that there was not a formal connection beteen Corbyn’s position on the council and the allocation of funding for opposition parties – called Short money.

It said, therefore, that the story was inaccurate, in contravention of clause one of its editorial code.

Because the misleading information was “repeated throughout the article” and appeared on the front page, Ipso ordered that notice of the adjudication also appear on the front of the paper.

Source: Sun forced to print front-page correction over Corbyn claim | Media | The Guardian

Join the Vox Political Facebook page.

If you have appreciated this article, don’t forget to share it using the buttons at the bottom of this page. Politics is about everybody – so let’s try to get everybody involved!

Vox Political needs your help!
If you want to support this site
(
but don’t want to give your money to advertisers)
you can make a one-off donation here:

Donate Button with Credit Cards

Buy Vox Political books so we can continue
fighting for the facts.

Health Warning: Government! is now available
in either print or eBook format here:

HWG PrintHWG eBook

The first collection, Strong Words and Hard Times,
is still available in either print or eBook format here:

SWAHTprint SWAHTeBook

Is this the best human rights correction ever? Or the worst? – UK Human Rights Blog

Have a look at this, published by the UK Human Rights Blog today:

Screen Shot 2014-09-29 at 13.11.53

 

 

 

 

 

“Even by the usual brazen standards of human rights reporting, this correction from the Daily Mail stands out. Obviously, we weren’t meant to take Richard Littlejohn’s August 2014 comment piece seriously, it being semi-rabid comment bait, but surely the article should have included a health warning to that effect?

“In ‘seriousness’, the Mail’s response to the false claim that “Others have won the ‘right’ to heroin and gay porn behind bars” is pathetic. The claim which has been corrected was not presented as a joke and it would not have been understood as one.”

The article concludes: “Human rights myths are sticky and the damage is usually done and the myth well spread before a newspaper is forced to correct its story. Well done to lawyer Shaoib M Khan for getting some kind of response from the newspaper.”

One point it has missed – and it’s a serious matter – is the following:

If nobody had complained, the Daily Mail would not have published its correction and people would still have some justification for believing Littlejohn’s statement to be correct.

Human rights myths are sticky, and it can be very hard to repair the damage done. The fact that (at the time the image was made) only 16 people had shared the article rams this point home.

That is why it is vital that any false claims such as this – which impacts on Chris Grayling’s plan to repeal the Human Rights Act and remove the UK from the jurisidiction of the European Court of Human Rights – must be found, corrected and publicised.

Follow me on Twitter: @MidWalesMike

Join the Vox Political Facebook page.

Buy Vox Political books so we can continue
bringing you the best of the blogs!

Health Warning: Government! is now available
in either print or eBook format here:

HWG PrintHWG eBook

The first collection, Strong Words and Hard Times,
is still available in either print or eBook format here:

SWAHTprint SWAHTeBook

Vox Political needs your help!
If you want to support this site
(
but don’t want to give your money to advertisers)
you can make a one-off donation here:

Donate Button with Credit Cards